Organizacja pracy fotografa
   0Komentarze
Organizacja pracy fotografa
Praca fotografa, jak wiele innych wymaga porządnego planowania, aby działała jak dobrze naoliwiona maszyna

Jeśli jesteś fotografem, wiesz że dobra organizacja to połowa sukcesu. Ilość kwestii, o których trzeba pamiętać w pracy z klientem, obowiązki związane z prowadzeniem firmy, aktywny udział w social mediach – to wszystko wymaga naprawdę umiejętnego planowania. Trzeba przecież jeszcze wygospodarować czas na rozwój osobisty, nowe pomysły, podróże i życie prywatne. Jak się nie pogubić w tym natłoku spraw?

 

Ustal priorytety

 

Na początku miesiąca, lub jeśli wolisz planowanie krótkoterminowe – na początku tygodnia, spisz wszystkie rzeczy, które musisz zrobić i ułóż je w kolejności od najważniejszych. Ustal sobie deadline, którego będziesz się trzymać i zakreśl ten dzień wyraźnie w kalendarzu. Podobnie rozpisz cele na nadchodzący miesiąc, zarówno te zawodowe jak i osobiste.

 

Mierz siły na zamiary

 

Planuj z głową – narzucenie sobie niemożliwej do wykonania ilości zadań, nie sprawi że dzień magicznie się wydłuży i znajdziesz na wszystko czas. Długa lista nie skreślonych celów nie da Ci poczucia dobrze spełnionego obowiązku, a może Cię wręcz zniechęcić do dalszej pracy. Szybko nabierzesz wprawy w planowaniu i nauczysz się, czy to co sobie założyłeś to plan realny, ambitny czy niewykonalny.

Zajmuj się tylko jedną rzeczą jednocześnie

 

W dobie multitaskingu chcemy pracować szybko, najlepiej robiąc kilka rzeczy naraz. Mimo to, czasem lepiej poświęcić się całkowicie jednej rzeczy, ale zrobić ją od początku do końca, zamiast kilka, ale po łebkach. Klienci docenią Twoją dokładność i dobrze wykonaną pracę. Zminimalizuj „rozpraszacze”, wyłącz telefon na spotkaniu czy sesji z klientem. Kiedy pracujesz przy biurku i nie możesz się skupić np. podczas obrabiania zdjęć, zamknij przeglądarkę i odetnij się od Facebooka. Jeśli potrzebujesz dodatkowej pomocy, zainstaluj na swoim telefonie którąś z aplikacji wspierających koncentrację.

Planuj z wyprzedzeniem

 

Wiadomo, że nie wszystko można przewidzieć. Każdemu zdarzają się sytuacje kiedy potrzebujemy czegoś na już, teraz, natychmiast. Jednak planując z wyprzedzeniem, możemy ilość tych sytuacji zminimalizować. Wpisz w kalendarz listę rzeczy, które musisz kupić i zaplanuj kiedy je zamówić. Szczególnie w okresie przedświątecznym, weź poprawkę na wydłużone terminy realizacji i ewentualne opóźnienia kurierów. Sprawdź czas oczekiwania np. na odbitki w konkretnych firmach i zapisz w widocznym miejscu. Bądź gotowy na wszystko, a nic Cię nie zaskoczy.

 

Pamiętaj o kliencie

 

Dbając o swoją relację z klientem, dbasz o swoją markę. Praca fotografa, szczególnie ślubnego, dziecięcego czy rodzinnego to relacja oparta na uczuciach i wzajemnym zaufaniu. Twój klient daje Ci przepustkę do fragmentu swojego życia, pozwala być świadkiem najintymniejszych momentów i chwil wielkich wzruszeń. Praca z klientem wymaga delikatności i indywidualnego podejścia. Nie zrobisz na nikim dobrego wrażenia ,jeśli w trakcie ślubu pomylisz imię panny młodej z poprzednią klientką ani kiedy oddasz inną ilość odbitek niż było ustalone. Być może dla Ciebie to po prostu kolejne zlecenie, ale dla Twoich klientów to jeden jedyny taki dzień w życiu. Pamiętaj by to uszanować i docenić ich zaufanie, którym zostałeś obdarzony. Jeśli zadbasz o każdy aspekt Waszej współpracy możesz być pewny, że klient Cię poleci i być może sam chętnie wróci.

 

Im większe zlecenie, tym więcej rzeczy do ustalenia i zapamiętania. Zdarzyło Ci się zapisywać informacje o klientach w różnych miejscach, na przypadkowych stronach kalendarza albo kawiarnianej serwetce? Zdarzyło się się, że ta serwetka zaginęła i już nie pamiętałeś kto dzwonił i co z nim ustaliłeś? Wychodzimy Ci naprzeciw! W naszym planerze sesyjnym każdy Twój klient ma swoją własną stronę, na której zmieścisz wszystko czego potrzebujesz. Nie proś klienta by przypomniał Ci czy zapłacił zaliczkę, nikt nie lubi być pytany o takie rzeczy! Czasem czas który mija od pierwszego spotkania do sesji to nawet rok, łatwo zapomnieć co ustaliliście na początku, a głupio pytać ponownie. Zanotuj wszystko co do tej pory zostało powiedziane, abyś miał się potem do czego odnieść. Informacje zgromadzone w planerze to dużo schludniejsza i bezpieczniejsza opcja niż zapisywanie ich na odwrocie umowy.

 

Dbaj o siebie!

Planuj, marz, inspiruj się! Zapisuj co Ci chodzi po głowie, nazwiska fotografów którzy Cię inspirują i których podziwiasz, pomysł na który wpadłeś ostatnio na przystanku. Adres budynku, w którym o szesnastej pięknie odbija się słońce i to miejsce nad rzeką gdzie kwitnie dzika róża. Zapisz tytuł zasłyszanej ostatnio piosenki, rozrysuj scenkę którą przywodzi Ci na myśl. Czasem ulotne myśli i pomysły nie zapisane znikają bez śladu – miej swój kalendarz zawsze przy sobie by nic ważnego Ci nie umknęło.

 

 

 

Dobra organizacja pomoże uniknąć stresu nie tylko Tobie, ale także Twoim zleceniodawcom. Nadmiar pracy i zadań do wykonania może przytłoczyć, ale kiedy robi się to co się kocha, wiele można znieść. Pamiętaj, że deadline'y deadline'ami, ale kluczem do sukcesu jest zachowanie balansu między pracą a życiem prywatnym. Kiedy uda się nam to osiągnąć, można przenosić góry! Albo przynajmniej bardzo ciężkie tele zoomy ;)

Share This Post :

Leave a Reply

* Name:
* E-mail: (Not Published)
   Website: (Site url withhttp://)
* Comment:
Type Code